Sanur… de laatste dagen op Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Vonne Kerrebijn - WaarBenJij.nu Sanur… de laatste dagen op Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Vonne Kerrebijn - WaarBenJij.nu

Sanur… de laatste dagen op Bali

Blijf op de hoogte en volg Vonne

28 November 2016 | Indonesië, Ubud


Na veel regen, hete dagen (luchtvochtigheid 92%) is het nu al weer een paar dagen super zonnig met een aangename zeebries. Dit wordt mijn laatste berichtje op de weblog.
Vorige week waren veel mensen ziek door de weersomslag (zegt men hier), allemaal met hoesten, niezen en keelpijn. Hier grijpen ze al heel snel naar allerlei obats; dat herinner ik mij van mijn moeder ook nog. Heb je dat ingenomen, heb je dit gegeten/gedronken, heb je je goed aangekleed enz.
Op SMA kon ik maar van 1 klas afscheid nemen, gelukkig de klas die ik het meeste heb gehad, 4 VWO. Het was een heel gezellige boel, er werd gezongen, een act opgevoerd, gedanst. De kinderen zijn zo creatief. Zo verlegen als ze zijn om Engels te praten, zo heerlijk ongeremd zijn ze in hun “performance”. De broer van Ms Agustina is vrijdag getrouwd en zij moest de hele wedding organiseren, dus vielen de rest van de week de lessen uit.
Het afscheid op de elementary schools vond elke middag plaats en was hartverwarmend. Soms doneren vrijwilligers iets voor school. Bol heeft een bedrag overgemaakt en daarvan heb ik voor alle kinderen schriftjes, kleur- en tekenboeken kunnen kopen. Voor gemeenschappelijk gebruik heb ik nog alle schrijfbenodigdheden kunnen kopen zoals pennen en (kleur-)potloden. Ze waren door het dolle heen. Met het uitdelen van ole ole was het feest compleet. Een aantal kinderen gaf kadootjes (was tegen de afspraak) en begon te huilen. Ik kon ook maar amper mijn tranen binnen houden.
Hier ligt toch mijn passie: lesgeven op de meest arme scholen in de villages waar kinderen nauwelijks naar school gaan. Je kunt amper van school spreken. Ik heb er met Gede een paar bezocht en als mijn gezondheid het toelaat, ga ik dit na volgend jaar zeker weer doen.
Donderdagavond had ik afscheid met het team en Ibu en Pak op een locatie in de bush met als specialiteit gegrilde vis uit eigen vijver. Het had de hele week al geregend en helaas ook die dag. Het was aardedonker want geen elektriciteit. Het afdalen naar beneden op de scooter was doodeng. Er waren maar een paar kaarsjes, dus er werd ook gegrild in het donker. Zo gezellig op de bale. Het is zo’n hecht en lief team, waar ik me helemaal in opgenomen voelde. Ik had ook het gevoel dat ik er 10 maanden ben geweest in plaats van 10 weken.
Vrijdag waren Gede en ik uitgenodigd voor de wedding, maar omdat ik het bruidspaar niet kende heb ik me beleefd voor de huwelijksinzegening afgemeld en zijn we alleen naar de receptie geweest. Ook hier ging het weer om een bruidspaar van case 4, dus een schitterende compound met alle pracht en praal. Het opmaken (ook de groom) en aankleden neemt uren in beslag. Ook Ms Agustina zag er schitterend uit in Balinese dracht. Ik herkende haar amper. Ook de receptie was bijzonder. Je wordt onthaald met kleine hapjes en water, je geeft een envelop met inhoud af en gaat zitten tot er aan de eettafels ruimte is. Daarna kun je opscheppen uit een giga buffet (o.a. gule kambing, yammie). Tot slot kun je kort met het bruidspaar praten. De tooien die ze op hun hoofden dragen wegen behoorlijk zwaar en de bruid zei ook dat ze blij was als ze het ’s avonds weer af kon doen.
Ik blijf het apart vinden dat vrouwen uit case 3 en 4 zich allemaal wit poederen en ik begrijp nu ook dat ze me het liefst met helm en jack op de fiets zagen, want mijn gezicht en armen worden anders zo bruin….
Ben blij dat ik in Sanur langzaam kan afkicken van mijn geweldige ervaring en belevenissen. A.s. vrijdag ga ik nog een keer terug naar de compound en dan is het echt over en uit (of uit en over?).
Sanur is vergeleken met een aantal jaar geleden enorm veranderd en helaas niet ten goede; alles is hier 6x zo duur als in Klungkung. Enorme shopping malls, KFC, Mc Donalds, brr. Ik ga vandaag fietsen en kom hopelijk wat warungs tegen waar ik lekker nasi campur uit bananenblad kan eten.
Dank allemaal voor het mee-lezen en jullie reacties; ik hoop jullie allemaal gauw weer te zien. Ik ben absoluut nog niet in kerstsfeer. Tot mijn stomme verbazing stond er in de shopping mall een versierde kerstboom en klonken er kerstliedjes. Goblok….
Liefs, Vonne




  • 28 November 2016 - 02:10

    Ita Kerrebijn:

    Lieverd, ja het gaat eindigen, maar wat een fijne tijd (behalve de muskieten) heb je daar gehad, heerlijke herinneringen !
    Ik wil ook best bijdragen voor iets voor de school of zo, waarheen moet ik het sturen, heb je een banknr in nederland, met internet bankieren is het snel te gebruiken, misschien een nieuw schoolbord ?
    Ik wacht op antwoord !
    Xxxita

  • 28 November 2016 - 03:21

    Vonne Kerrebijn:

    Wat lief Ita, maar ik zal eerst vragen wat ze voor gemeenschappelijk gebruik zouden willen aanschaffen. Een schoolbord is ook hoognodig maar er zijn zoveel klassen. Op een andere school is bijv. een tafeltennis tafel aangeschaft.
    Geniet nog van de laatste dagen voordat je terugvliegt een dezer dagen. Vond het erg leuk eindelijk een foto van je te zien op Facebook. Veel liefs en tot gauw. Von

  • 28 November 2016 - 08:09

    Bol Kerrebijn:

    Hallo Von, ben net onder de douche vandaan en gekleed! Selamat pagi/sore is het daar. Geweldig waar je mee bezig ben geweest, alle bewondering! Kom maar weer gauw terug want ik heb je gemist. Ita, boleh gonceng bij Vonne, blij te horen dat je nog leeft, veel geluk
    Dag lieverds, wel de eindstreep halen!, Bol

  • 28 November 2016 - 10:44

    Judy:

    Hallo lieve nicht
    je bent al weer bijna hier. Wat heb ik genoten van je verslagen en wat fantastisch is het dat je dit allemaal nog gedaan hebt en mag meemaken wat een verrijking en prachtig werk heb je gedaan
    het is een hele overgang van muggen en natte hitte naaar de kou hier want het lijkt toch echt wintger te gaan worden.
    tante Ita is weer veilig terug wens je ook een zeer voorspoedige vlucht en fijne thuiskomst
    bedankt voor de3 mooie foto's en het mee beleven van je avontuen
    hoop je gauw eens hier in Ned. te zien veel liefs en groetjes safe coming homexxxJudy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vonne

Actief sinds 04 Sept. 2016
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 8266

Voorgaande reizen:

10 September 2016 - 06 December 2016

Klungkung

23 September 2016 - 01 December 2016

vrijdag 23 september

Landen bezocht: