zondag 2 oktober - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Vonne Kerrebijn - WaarBenJij.nu zondag 2 oktober - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Vonne Kerrebijn - WaarBenJij.nu

zondag 2 oktober

Blijf op de hoogte en volg Vonne

02 Oktober 2016 | Indonesië, Ubud

Lieve familie en vrienden,

Mijn 3e week op Bali en de 2e week in Klungkung; time flies. Op senior high was het een raar weekje. Er vinden tijdens de lesuren ingelaste docentenvergaderingen plaats. Ik schreef al eerder dat de scholencompetities een grote rol spelen, vooral op het gebied van koorzang en gamelan. De kasten puilen uit van de trofeeën. Daar gaat zo’n vergadering dan over (ik versta er niks van), maar het is eerder een monoloog van de principal die een uur duurt. Leerlingen verlaten de klas want dan zijn er verkiezingen voor de leerlingenraad of een koorrepetitie. De oplader van de PC van mijn teacher is kapot en ze gaat gewoon tijdens de les een nieuwe kopen. Een geplande toets gaat niet door want ze heeft geen tijd gehad om de toets te maken. Geen leerling die protesteert. Lessen starten vrijwel nooit op tijd; dus al met al is het bij ons zo gek nog niet. Ik moet ook erg wennen aan het gebed aan het begin en einde van elke les en de handdruk aan het eind van elke les. Eigenlijk gaat het er op de elementary school veel gestructureerder aan toe. Ik begin steeds beter mijn draai te vinden en heb een goede klik met de kinderen. Ik leer ook steeds beter het Indonesisch. Ze zijn ook een stuk rustiger geworden en zo blij als je komt, zo lief.
Ik heb de afgelopen week voor de high school allemaal witte bloezen en broeken moeten kopen, omdat het er nogal formeel aan toe gaat. Mijn zomerjurkjes zijn min of meer afgekeurd, want too casual. Nou ja.

Op het immigratiekantoor in Jimbaran moest ik vingerafdrukken plaatsen en foto laten maken. Er vond een kort interview plaats zoals de IND dat doet bij asielaanvragen. Maar verder verliep dat goed en volgende week krijg ik mijn paspoort terug.
Vandaag heb ik een heerlijke dag doorgebracht in Padang Bai. Gede, ook werkzaam voor ICE, brengt mij op zijn scooter overal in de buurt naar toe. Zulke uitstapjes zijn stukken goedkoper dan dat ik een auto moet huren. Vanuit Padang Bai vertrekken de ferries naar o.a. Lombok en Nusa Dua. De white beach is echt wit. Heerlijke verkoeling ook. Er zijn daar maar nauwelijks toeristen, want het is een lastige klim naar beneden en later natuurlijk ook weer naar boven.

Ik ben blij dat de ceremonies even voorbij zijn, want het luisteren naar de gebeden, gezang en gamelanmuziek die tot 23.00 uur uit de geluidsboxen komen, is niet altijd even leuk. Gelukkig vieren de tempels maar 2x per jaar hun verjaardag!
Ik prijs me gelukkig dat ik het Balinese (gezins)leven van zo dichtbij kan meemaken en ik voel me in het dorp al helemaal thuis. Ik mis jullie af en toe, dan heb ik zin in een gezellige babbel met een wijntje erbij. Maar door de week ben ik te druk en lig ik al vroeg in bed, dus weinig tijd voor mijmeringen.
Lieve luitjes, een warme groet uit Klungkung, waar op dit moment weer een tropische stortbui losbarst.

  • 02 Oktober 2016 - 11:10

    Rosalie:

    Wat mooi om je zo te volgen...zo leuk om de verschillen te horen en wat het met je doet. Fijn dat je je zo thuis voelt. Ik bewonder je ondernemendheid..geniet van alles Von. Veel liefs!

  • 02 Oktober 2016 - 21:07

    Judy:

    Lieve Von,
    heel leuk je verslagjes te lezen, ontzettend goed dat je zo snel bent aangepast , moet wel lachen dat je nu in maagdelijk wit rond loopt nog net geen hoofddoek op. ach ja lands gewoonten en eer.
    wat goed dat je zo snel verstaanbaar kan maken in het Indonesisch, ik kan begrijpen dat ellenlange gamalan je oren doet tuiten, deed het mij ook. wel erg leuk dat je aanwezigheid zo op prijs gesteld wordt.
    je komt in een gebied waar nog niet veel toeristen komen een pracht ervaring lijkt me het land is ook mooi
    ik zei altijd het gevoel is niet te beschrijven als je er nog nooit geweest bent, de geluiden 's nachts
    de natuur en ook soms de drukte. Wat geweldig dat je gewoon op de scooter overal komt
    heerlijk te horen dat je ook gewoon geniet.
    dat je dat allemaal nog onderneemt petje af Von en je brengt nog veel kennis mee.
    wij zijn nog in de Algarve wat als mijn tweede huis voel. de mensen zijn zo lief en delen gewoon alles zo hartelijk . het warme weer past me goed en ik vind het heerlijk. Ze maken zich ook niet zo druk, behalve als het over eten gaat, eten is en kan altijd en wordt met een ieder die langskomt gedeeld. heerlijuk ze nemen er de tijd voor.Ik houd er wel van morgen is een andere dag met andere zorgen maar vooralsnog is het niet zover.de restarants sluiten ookn pas als de laatste gast tevreden weg gaat.
    Lieve Von take care be safe and enjoy zo leuk om zo weer contact te hebben heel veel liefs van Dio en mij.xxx

  • 03 Oktober 2016 - 10:51

    Willy Ickenroth:

    Ha Yvon,

    Erg leuk om over jouw avonturen te lezen. Wat doen wij dan toch moeilijk: gewoon tijdens de les je boodschappen doen, moet kunnen!
    Ik wil je alvast van harte feliciteren met je verjaardag dinsdag. Ik wens je een heel mooie dag toe en dat wijntje, dat houd je tegoed!

    Hartelijk groet van ons allen!

    Willy

  • 03 Oktober 2016 - 22:25

    Annemiek:

    Yvon voor straks alvast van harte gefeliciteerd!!!

  • 04 Oktober 2016 - 00:18

    Bol:

    Dag Von, van harte gefelicjteerd, heb je net via een email benaderd en alles is mislukt en werd niet verzonden, Ik doe het morgen wel over. Ga lekker van je dag genieten en veel klefs Bol

  • 04 Oktober 2016 - 01:07

    Petra:

    Sayang Von,
    Selma nice day dan tahun yang back dari kehiduoan, Petra

    PS...ik zal je zelfgemaakte koek vandaag missen


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vonne

Actief sinds 04 Sept. 2016
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 8280

Voorgaande reizen:

10 September 2016 - 06 December 2016

Klungkung

23 September 2016 - 01 December 2016

vrijdag 23 september

Landen bezocht: