zaterdag 24 september - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Vonne Kerrebijn - WaarBenJij.nu zaterdag 24 september - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Vonne Kerrebijn - WaarBenJij.nu

zaterdag 24 september

Blijf op de hoogte en volg Vonne

24 September 2016 | Indonesië, Ubud


Toen ik 17 september van Ubud naar Klungkung afreisde, was het de afsluiting van een hele week feesten en een nationale feestdag: Kuningang. De hele week hebben de voorouders op aarde rondgedoold en op 17 september keren ze terug naar de hemel. Er wordt dagelijks al veel geofferd, maar op die dag rennen en scooteren de vrouwen (!) zich de hele ochtend in de rondte om te offeren. Eerst op de plek waar ze wonen of werken, dan naar hun dorp en weer terug. Als ze een paar rondjes hebben gedaan, hoeven ze alleen nog maar op hun eigen erf te offeren, maar dat is ook veel trappen op en af. De 2 Ibus waar ik mee sprak waren doodmoe, kasian. De lekkernijen die je onderweg krijgt aangeboden komen van de goden.

Ik verblijf de komende weken op de compound bij de familie en elke dag start om 6.00 uur met het schoonvegen van alle bladeren van de paden (bapak) en met het maken van de offerandes (ibu). De offerandes worden overal neergelegd en natuurlijk bij de huistempel die je via de trappen bereikt. De 2 kinderen Nita en Surya worden om 6.30 door hun vader met de auto naar school gebracht. Ik word om 7.15 met de scooter opgehaald door Henna of Gede, die alletwee voor ICE werken. Ik mag niet fietsen want dat doet niemand en vindt men te vermoeiend voor mij. Lopen is een half uur, dus net iets te ver.
Nu heeft Eva 16 september een baby gekregen (zoon) en 2 dagen later is ze naar huis gekomen. Dus voor aankomst worden weer overal offerandes neergelegd (Ibu maakt een hele voorraad in de ochtend) en daarna is het een komen en gaan van vrienden en familie die allemaal iets meebrengen, vooral lekkernijen. De placenta is begraven op een mooi versierd plekje in de tuin en op die plek wordt ’s morgens en ’s avonds gebeden. In de nacht van donderdag op vrijdag is de navelstreng afgevallen, die wordt in een balletje rijst gestopt, en dat is weer reden voor een kleine ceremonie. Er is een schaal met allemaal rijstballetjes en Eva cheat een beetje zodat zij het balletje met de navelstreng krijgt. Dan krijgt de baby officieel een naam. Zijn roepnaam is Pram. Dan is het de hele vrijdagavond feest; alle familie komt weer opdraven en ook veel vrienden. Het was ongelooflijk gezellig, want iedereen wil heel graag Engels praten. Pas na middernacht keert iedereen weer huiswaarts. Ik heb vanmorgen dan ook lekker kunnen uitslapen. 35 dagen na de geboorte is er weer aanleiding tot vieren, want dat heeft de baby zich definitief goed op aarde gesetteld. En daarna ben ik even de tel kwijt wat kleine ceremonies betreft. De familiebanden zijn zeer hecht en dat is mooi om te zien, maar privacy heb je eigenlijk niet.
Een paar maanden geleden heb ik gelezen dat de Balinese vrouw aan het eind van haar leven zo’n een derde ervan besteed heeft aan offerandes.
Ik vind het bijzonder dat ik alles nu vanuit het gezinsleven kan meemaken en ik word echt beschouwd als een lid van de familie, heel lief.
Ik hoop dat de foto die ik nu meestuur wel doorkomt; ik vergeet iedere keer dat het hier allemaal langzamer gaat, dus zal ik niet te snel afsluiten.
Ik laat eind volgende week weer van me horen. Veel liefs en sampai jumpa!

  • 26 September 2016 - 09:14

    Astrid:

    Wat lijkt me dat boeiend om zo van dichtbij allemaal mee te mogen maken. En uit jouw verslagen lees ik dat je daar ook volop van geniet! Voor ons ook heerlijk om via jou een beetje in te kunnen delen. Heb een fijne week! Woensdag, met het afscheidsfeestje van Peet, zullen we je missen, maar we weten dat jij een geweldig avontuur beleefd daar!
    liefs, Astrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Ubud

vrijdag 23 september


Mijn eerste vrije dag en wat ben ik blij dat ik even op adem kan komen heerlijk in de schaduw op het terras voor mijn kamer. Het is al enige dagen snikheet.
Ik ben hier dus als vrijwilliger op uitnodiging van de organisatie ICE (International Cultural Exchange), die activiteiten onderneemt om kindermishandeling of -verwaarlozing te voorkomen of te stoppen en draagt daarvoor ook de verantwoordelijkheid. Daarnaast zijn er projecten opgezet om onderwijs voor de dessa kinderen mogelijk te maken. De regering betaalt wel de kosten van de lagere school, maar door hun slechte leefomstandigheden hebben deze kinderen extra ondersteuning nodig. ICE zorgt voor de vrijwilligers in deze projecten. Dus krijgen de kinderen van verschillende dessa’s elke middag les in rekenen, Engels en sport.
Ik geef elke middag van 14.00-17.00 les in 2 dessa’s, samen met een ICE medewerker. De eerste dag was ik echt helemaal onvoorbereid van wat me te wachten stond: een joelende bende kinderen stormt op me af terwijl ik nog achter op de scooter zit (met helm) en ze zijn zo blij en enthousiast. Elke middag zijn er 2 groepen die 90 min. les krijgen.
Het merendeel is totaal ongemanierd, schreeuwt, ineens komen andere kinderen de klas binnen fietsen en beginnen te fietsbellen, dan volgt een potje vechten, dan zitten ze weer 2 minuten op hun stoeltje. Wel willen ze graag laten zien wat ze kunnen en kennen, dus ze krijgen korte opdrachtjes, die kijken we na en als het goed is, krijgen ze van ons een handtekening: hiep-hoi. We doen dus veel spelletjes tussendoor. De kinderen moeten hun energie kwijt. De kinderen in de armste dessa hebben het zo moeilijk, het is pure armoe; de andere school staat er iets beter voor en dat zie je ook aan de kinderen en hun gedrag. Ik was na de eerste maandag absolutely flabbergasted en helemaal doof van al het geschreeuw. Maar ook dat went merkte ik vanaf dinsdagmiddag. Ik geef eerst instructie in het Engels en daarna wordt het vertaald; ze liggen helemaal in een deuk als ik “ per ongeluk” iets in het Indonesisch zeg en vooral als het verkeerd is uitgesproken.
Overigens hebben ze op Bali hun eigen taal: het Balinees, maar het Bahasa Indonesia (BI) is de voertaal op school.
Ik hoef niet alle 4 de middagen te doen, maar ik vind het veel te leuk. Wel is het natuurlijk op het heetst van de dag en van al mijn zweet deze week kan zeker de helft van het zwembad van Astrid gevuld worden.

De ochtenden geef ik les tussen 7.30 en 12.30 met soms wat tussenuren. Ik geef les aan 5 klassen vergelijkbaar bij ons 4 en 5 VWO met elk zo’n 35-40 leerlingen. Elke groep heeft 90 min. les. Dit valt onder general English en er zijn andere docenten (in totaal 4) voor literature, debating en music. Middelbare schoolkoren zijn immens populair omdat er onderlinge koorwedstrijden plaatsvinden. Dus dagelijks is er zang, gamelan repetities, danslessen, erg leuk. Maar omdat alle lokalen open zijn, komen al die geluiden ook in de klas. De docent met wie ik meeloop, Miss Augustina, geeft elke keer aan aan wat voor uitleg ze behoefte heeft. Dus ik zit weer helemaal in de grammatica. De docenten Engels zijn erg aardig en tot hulp bereid. De docentenkamer is giga groot. Er zijn zo’n 50-60 tafels voor elke docent in een ruimte. De leerlingen zijn over het algemeen respectvoller en je hoeft ze maar 1 keer te vragen om hun aandacht.

Dit is wel even genoeg over school. Morgen plaats ik nog een berichtje over offer ceremonies en de familie bij wie ik verblijf. Want de dochter van de Ibu en Bapak (zij bezitten de woningen op de compound) is de oprichtster van ICE en hun schoondochter Eva, woont met haar man en 3 kinderen op deze compound; Eva is mijn projectleider en zij heeft net een baby gekregen. Dus ik val wat ceremonies betreft met mijn neus in de boter!
Op de foto’s mijn lievelingsdrankje Daluman (bij ons cendol), zeer gezond want gemaakt van bladeren die stollen in vocht, en het schoolkoor. De kinderen hebben elke 2 dagen een ander schooluniform.
Dat was het voor vandaag. Dag lieve mensen.

Recente Reisverslagen:

18 Oktober 2016

dinsdagavond, 18 oktober

29 September 2016

donderdag 29 september

24 September 2016

zaterdag 24 september

23 September 2016

vrijdag 23 september
Vonne

Actief sinds 04 Sept. 2016
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 8250

Voorgaande reizen:

10 September 2016 - 06 December 2016

Klungkung

23 September 2016 - 01 December 2016

vrijdag 23 september

Landen bezocht: