zondagmiddag, 9 oktober - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Vonne Kerrebijn - WaarBenJij.nu zondagmiddag, 9 oktober - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Vonne Kerrebijn - WaarBenJij.nu

zondagmiddag, 9 oktober

Blijf op de hoogte en volg Vonne

09 Oktober 2016 | Indonesië, Ubud


Lieve mensen thuis,
Ik wil jullie allemaal heel erg bedanken voor alle felicitaties en goede wensen. Eigenlijk besteed ik nooit aandacht aan mijn jaardag, maar om dat hier nu op Bali mee te maken was wel heel bijzonder. Ik wilde er ook geen ruchtbaarheid aan geven maar Eva heeft mijn reisdocumenten en bovendien stond het op Facebook. Henna (ICE) zei dat je het kon verbergen, maar ja, toen was het al te laat.
Toen ik dinsdagmiddag grade 4 (9-10 jr) had, werd zeer tot mijn verrassing door de groep happy birthday gezongen en kreeg ik van 3 meisjes een kadootje: een zeepje met knalrode nagellak, een zelfgemaakt bamboe vaasje met haar naam erop (Made) en een zak snoep. Zo ontzettend lief. Bij de kennismaking mogen ze allerlei vragen stellen en blijkbaar hebben ze toen ook mijn geboortedag gevraagd. Erg leuk dat ze dat onthouden hebben. Op High School heb ik niks gezegd. Omdat ook Nita, Eva’s dochter, haar balinese verjaardag vierde, werd daarom een zgn. Balinese cooking class georganiseerd. Het enige nieuwe en bijzondere voor mij was de speciaal bereide ayam. Als je hoort hoe het wordt bereid (dat duurt zo’n 7 uur), wil je het eigenlijk niet meer eten, maar ik moet zeggen heel lekker en apart van smaak. We hebben gemaakt: tempe goreng, frikadel djagung (4 bollen knoflook), ricepudding in bananeblad gewikkeld (lijkt op lontong) en petjil. Natuurlijk ontbrak de taart van Holland Bakery niet en Bintang. Voor de ICE-jongens normaal veel te duur, zo’n € 2,--/fles.

Voor deze gelegenheid mochten we de gedong van Ibu en Pak gebruiken, de grote ruimte voor hun woonvertrekken. Nita moest nog voor het eten een korte ceremonie ondergaan, vond ze niet geweldig. Oma en opa zijn zeer traditioneel en ceremonieel, Krishna (Nita’s vader) in lichte mate en Eva amper. Zij koopt de offerings op de markt in plaats van ze zelf te maken. Dat laatste is voor de jongere generatie steeds gangbaarder, want te druk. Donderdagavond hebben Henna en Gede mij geleerd hoe je een offering moet maken van klapperbladen. Niks voor mij, zo’n gepriegel, je moet daar de rust voor nemen. Fröbelen is nooit mijn sterke kant geweest. Ibu prevelde wat gebeden over mijn misbaksel. Klaar.
Ik vind het opvallend hoe goed de mannen hier niet alleen kunnen koken, maar ook schoonmaken. Helaas kunnen ze geen vlekje op hun scooter of auto zien of het wordt schoongemaakt, zelfs de banden worden met water afgeborsteld. Ik kan dat bijna niet aanzien, zo overdreven. Dat terzijde.
Daarna werd er heel wat afgezongen, de kaarsjes op de taart op een speciale tafel werden aangestoken en toen ik ze had uitgeblazen konden we gaan eten. Heel gezellig en enak sekali (echt lekker).

Vanmorgen om 6.00 met Gede en Henna op weg naar de trekking in de rijstvelden en bossen. Gede komt uit een heel arme familie, zijn moeder is overleden toen hij 6 was. Omdat zijn vader altijd moest werken, heeft hij jaren nauwelijks contact gehad met hem. Nu zijn de banden versterkt en is de band met elkaar goed. Gede is nu samen met zijn vader stap voor stap een nieuw huisje aan het bouwen. Zwaar werk als je dat voor en na school moet doen en het kost veel geld; dat schiet dus niet echt op. Dat is ook de reden dat ik met Gede de uitstapjes maak, zodat hij wat kan bijverdienen. Hij hoopt dat over 5-7 jaar het huisje klaar zal zijn. Voordat we gingen trekken had zijn vader voor koffie en wat bubur gezorgd.
Het was een mooie tocht door het bos, lekker koel, en de rijst- en bloemenvelden, maar je moest wel heel goed uitkijken waar je liep. Soms was het glibberig en soms was het over richels lopen. Ik ben maar 1x gevallen, gelukkig net niet in de kali. Het leven van de boeren is zwaar. Vrouwen torsen met enorme bossen gras en bladeren voor de koeien. Ze plukken bloemen om ze daarna op de pasar te verkopen. Vroeger zag ik de vrouwen water halen beneden bij de bronnen en daarna met gevulde grote kruiken op hun hoofd naar boven lopen. Nu torsen ze op de scooter zo’n plastic watercontainer naar beneden, sjouwen die naar boven en gaan er op de scooter mee naar huis. Het was een leuke ervaring om door dicht begroeide bossen te lopen. Ik heb genoten van het geweldig mooie, steeds wisselende landschap. Na het mandiën smaakte de nasi campur extra lekker!

Ik besef dat dit meer een reisdagboekje is voor vooral mezelf en verwacht ook echt niet dat je alles leest en/of van commentaar voorziet. Ik stuur af en toe naar jullie foto’s omdat die blijkbaar niet op de weblog verschijnen. De komende week zal naar verwachting rustig verlopen. De fiets van Eva wordt op dit moment gemaakt zodat ik die mag lenen. Het volgend weekend blijf ik 2 nachten in Sidemen hier 20 min vandaan. Een goedkoop huisje met warm water en een zwembad. Mijn huid, vooral van de benen is zodanig beschadigd, dat ik ze een paar dagen warm water en zon gun. Misschien dat alle wondjes dan sneller genezen.
Ik hoop dat jullie allemaal in goede doen zijn en klaar voor de kou. Hier is het nu overgangstijd van droog naar nat en dat levert zeer hoge luchtvochtigheid op. Hopelijk beginnen de regens gauw.
Heel veel liefs, Von

  • 09 Oktober 2016 - 09:14

    Ita:

    Wat een leuke verjaardag heb jij gehad, leuke ervaringen allemaal Von !!
    Blijf schrijven, ik geniet met je mee!
    Liefs en xxx

  • 10 Oktober 2016 - 21:13

    Judy:

    Hi Vonne,
    altijd ontzettend leuk om je verslagen en belevenissen te lezen ik geniet nog van de zomer nog 1 week en dan terug naar de kou en binnenkort weer tijdsverandering
    in Ned. zal er wel weer volop speculaas en pepernoten zijn bah heb er totaal geen zin in de zon zit in mijn bloed. maar de medische voorzieningen en de totale medische care is zo waardeloos mits je in Lissabon zit
    heb hier vorige dec. een vriendin verloren aan kanker die met wat inzicht en snelle hulp er nog zou zijn
    nu een nichtje van vriendin die ik nog ken toen ze klein was nu 30 jr en 2 kids blijkt lymfeklier kanker en w.s. borstkanker te hebben haar buik is zo opgezwollen alsof ze 8 maanden zwanger is ging naar ziekenhuis doen ze scans en bloedafname en sturen die arme ziel gewoon naar huis met niets dan ga maar uitrusten en (als je nog niet dood bent} kom over 10 dagen of zo maar terug. schande gewoon Nu lopen ze hier niet gauw naar een dokter er zijn hier veel Columbiaanse artsen en russen of die afgestudeerd zijn?? prive klinieken kosten natuurlijk wel wat. normaal verdienen ze hier zo'n 500-600€ per maand en stikken ze van de credit cards want alles is bijna hetzelfde als bij ons op de eigen natuurlijke producten na, veel lekkerder overigens. niet iedereen heeft een computer wel bijna allemaal telefoon zo'n i phone.
    wil wel eens een foto zien van jou in je witte kostuum je spreekt al een aardig woordje Indonesisch.
    nu Von jij de naar het natte seizoen en ik naar de kou en regen. tot het volgende verslag take care and all the best xxx knuffel van Dio en mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vonne

Actief sinds 04 Sept. 2016
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 8249

Voorgaande reizen:

10 September 2016 - 06 December 2016

Klungkung

23 September 2016 - 01 December 2016

vrijdag 23 september

Landen bezocht: